La comarca de l’Anoia està situada en un bon punt geogràfic, al centre de Catalunya. Tot i això, una de les necessitats més reiterades pels empresaris i empresàries de la comarca és el seu dèficit en infraestructures que arrossega, des de fa anys; i que tot i que sigui una comarca amb actius, continua amb temes pendents pel que fa a les limitacions a nivell d’infraestructures i mobilitat, aspecte que dificulta el desenvolupament econòmic de l’Anoia.
En aquest sentit, seguint la línia de treball que té marcada la Unió Empresarial de l’Anoia -la d’ajudar i vetllar per la competitivitat de les empreses, persones i territori- l’entitat anoienca es va reunir amb els alcaldes i alcaldesses dels consistoris de l’Alta Anoia (Calonge de Segarra, Castellfollit de Riubregós, Els Prats de Rei, Sant Pere Sallavinera i Pujalt). La jornada, que va adquirir un to distès, tenia com a objectiu poder identificar els punts forts i els punts febles, buscar alternatives i solucions per tal de millorar per al benefici de tots; conèixer la realitat de l’Alta Anoia en temes d’infraestructures i mobilitat -carreteres, senyalització, subministrament, accessos a zones industrials- per detectar quins són els reptes i els eixos clau que seria interessant per abordar per tal de millorar aquesta zona del territori anoienc, que es caracteritza pel seu caràcter rural, agrícola i ramader.
Lideratge de l’Alta Anoia
Durant la reunió, els representats de les poblacions de l’Alta Anoia van expressar que un dels principals reptes que tenen com a territori és que “se’ls tingui en compte”. D’altra banda, també exposaren diverses problemàtiques en infraestructures i mobilitat, així com els reptes per un futur proper que tenen com a territori; d’entre els quals, el tren. En aquest sentit, els assistents afirmaren que els ajuntaments veïns de Calaf estan disposats a fer pressió per fer un moll de càrrega “perquè sigui una bona millora, ja que no només representaria una aposta per la Campa, sinó que es podria ampliar el trànsit en tren, enlloc de per carretera, reduint l’impacte ambiental”. Tanmateix afirmaren el seu acord en què cal que aquesta demanda tingui un líder i que desencalli el tema a Madrid per no deixar perdre l’oportunitat.
Una altra de les qüestions plantejades va ser sobre el transport públic. Els assistents afirmaren que en l’actualitat, existeixen tres trens al dia i que el transport per carretera (autobusos) té mals horaris i poca freqüència, i coincidiren en què cal fer un front comú de tots els municipis de l’Alta Anoia per resoldre el tema, fent pressió.
Pel que fa a la fibra òptica, els assistents van lamentar que les previsions de desplegament de la Generalitat marquin el calendari al 2023 i la dificultat d’arribar als nuclis més dispersos. Tanmateix, alguns municipis han començat sols, amb un operador local, ja que entenen que és clau apostar per aquesta infraestructura tecnològica per dinamitzar i donar servei al territori que pot facilitar l’aposta per petites noves empreses d’arrel tecnològica.
Al finalitzar la trobada, el president de la Unió Empresarial de l’Anoia va posar la UEA a disposició de tots els ajuntaments que formen part de l’Alta Anoia amb la voluntat de millorar i dinamitzar econòmicament el territori perquè la única manera de fer-ho “és treballar conjuntament i amb consens”. Tots els assistents van valorar de forma molt positiva i interessant el fet de poder celebrar reunions com aquesta de forma més periòdica per tal de posar en comú interessos i prioritzar un parell d’actuacions l’any i treballar-les conjuntament.