La indústria reivindica i posa de relleu la seva capacitat per generar noves idees

22.03.2017

La innovació no és patrimoni absolut de les startups. La indústria també reivindica la seva capacitat per generar noves idees des de qualsevol punt del territori, i ha quedat palès aquest dimecres a la tarda a Igualada en el debat “Innovació a la indústria amb DO Anoia & Catalunya” organitzat per VIA Empresa i la Unió Empresarial de l’Anoia. El públic assistent, que va comptar amb bona part del teixit empresarial anoienc, va poder conèixer de primera mà les experiències inspiradores de quatre empreses de la comarca: Original Buff, Equip Ceràmic, MB Papeles, i Interiorvista Store.

Els empresaris anoiencs van coincidir en assenyalar aspectes que van més enllà de la pura maquinària a l’hora d’aconseguir innovar dins de la indústria. “Som una comercial que produeix, no una fàbrica que ven”, va matisar Josep Payola, director general de MB Papeles, empresa del Grup Miquel i Costas. “La part comercial és molt important en la innovació, i nosaltres que fa 300 anys que funcionem, tenim clar que sense idees de nous productes hauríem de tancar”, assegura. Pel responsable de l’empresa especialista en paper, “quan parlem d’innovació hi ha una part de creació”.

Al seu torn, el director general d’Original Buff, David Camps va reconèixer que “bona part de la innovació passa per als teixits i fibres que utilitzem i per com arribem al consumidor”. Els seus particulars mocadors tubulars, comercialitzats de forma singular amb un cartró amb forma de cara, han fet de la marca una referència d’aquest producte els darrers 25 anys.

En el cas d’Equip Ceràmic, “la innovació va venir marcada per un canvi d’estratègia”, indicava el seu director financer, Toni López. La crisi immobiliària espanyola els va obligar a obrir la ment per exportar i això “ens va suposar adaptar-nos a noves necessitats i canviar el producte”, va afegir el directiu d’una companyia que ha estat capaç de passar del 100% de vendes al mercat nacional a una quota d’exportació del 99%. “Innovar també és entendre totes les cultures”, va resumir Josep Payola.

Una indústria que mira les persones
Sovint quan es parla d’innovació a la indústria de seguida ve al cap la imatge de robots assumint les tasques de la fàbrica. “Totes les feines d’esforç físic aniran desapareixent, ho fan les màquines. Seguirem creixent en personal, però més format”, va reconèixer Payola des de MB Papeles. “Hem automatitzat molt per substituir les feines rutinàries. En cap moment, però, cal oblidar que les fàbriques les ha de gestionar personal qualificat”, va afegir Toni López d’Equip Ceràmic. Al seu torn, des d’ Original Buff també assumeixen que “hi ha una possibilitat d’automatitzar processos per a les tasques repetitives i senzilles. Però alhora el sector continua requerint tasques molt fines i cal trobar l’equilibri”, va dir David Camps.

Tots ells coincideixen a reclamar un esforç compartit per millorar la formació tècnica en les diverses posicions clau per al manteniment d’una indústria potent i innovadora. Alhora, comparteixen el repte de retenir el talent i mantenir animat el personal. En aquest sentit, Toni López es va preguntar “com motives les persones en feines rutinàries? Més enllà de la motivació salarial és complicat”.

Aconseguir-ho és més assequible per a Laura Ravés, directora general d’Interiorvista. La seva activitat, centrada en el sector TIC, és intensiva en mà d’obra formada per dissenyadors i programadors, sovint temptats amb noves ofertes de feina cada dia. “Aconseguir retenir-los i motivar-los era complicat i ho hem aconseguit posant el focus en ells i innovant en recursos humans”, indicava. A Interiorvista els faciliten formació en alimentació i finances, disposen de family day i fins i tot tenen massatgista i Play Station. Ravés va assegurar que “apostar per les persones ho veiem arriscat, però ara que ho hem fet, el retorn és increïble i el veus amb poques baixes laborals, sense absentisme i poca rotació”.

El debat Innovació a la indústria amb DO Anoia & Catalunya va finalitzar amb uns minuts de torna obert de paraula per part del públic i una copa de cava per intercanviar opinions i fer networking.

 

 

 

 

 

Altres notícies

TICAnoia renova el seu acord de vinculació amb la UEA

TICAnoia renova el seu acord de vinculació amb la UEA

TICAnoia renova l’acord de col·laboració i vinculació amb la UEA amb l’objectiu de continuar formant part de l’associació empresarial multisectorial d'àmbit comarcal que actua com a punt de trobada natural de l'empresariat de l'Anoia i promoure, mitjançant accions...

Subscriu-te a la UEA Magazine, publicació electrònica periòdica amb informació sobre l’actualitat empresarial de la comarca.