L’afectació de la COVID al sector turístic empeny les empreses a diversificar i a apostar per la seguretat tot i la incertesa encara present

25.06.2020

El turisme i la restauració són una de les activitats econòmiques principals en l’entorn de la comarca de l’Anoia. Establiments, allotjaments, restauració i esdeveniments són peces claus del territori i amb la pandèmia de la COVID-19 s’hi han vist afectades.

Des de la sectorial UEA Turisme, la Unió Empresarial de l’Anoia ha impulsat una enquesta per conèixer quina és la seva situació, l’afectació i les necessitats per tal de determinar quines millores i accions els poden ajudar a reprendre l’activitat amb garanties. La informació recollida permet identificar mesures específiques pel sector, que en part, s’han convertit en el “Manifest Turisme Anoia”, per reclamar ajudes i estratègies a l’administració, ja siguin per treballar en l’actualitat i en la progressiva represa de l’activitat; però també, per accions i mesures que puguin necessitar.

Mesures aplicades davant la COVID-19

Gairebé la meitat de les empreses enquestades (el 49%) afirma haver presentat un ERTO, mentre que el 47,1% ha hagut de cessar l’activitat, però sense tancar definitivament l’empresa. Això no obstant, les empreses manifesten haver realitzat altres mesures davant la COVID-19 com sol•lictar l’ajuda a microempreses (el 15,7%), organitzant-se mitjançant el teletreball (13,7%), realitzant una reducció del pressupost en promoció i contractació de publicitat (13,7%) o ajustant preus (10%).

Cancel•lacions durant el confinament

Tanmateix, també han fet modificacions en la política de cancel•lacions o en els termes i condicions de les reserves (29,4%). I és que fent referència a les cancel•lacions, la pràctica totalitat de les empreses ho ha experimentat, sobretot pels mesos de maig i juny. Pel que fa a altres reserves fetes abans de la pandèmia, més del 75% de les reserves del juliol realitzades amb anterioritat també han sofert cancel•lacions. L’agost registra el 50% i als mesos de tardor, s’ha arribat entorn el 25% de cancel•lacions.

Tot i que una part important de les empreses enquestades no reben ni comandes ni sol•licituds, gairebé la meitat de les empreses continuen rebent alguna reserva; i majoritàriament, han estat pels mesos d’estiu de juliol i agost, el 65% i 57,7%, respectivament.

Segons les empreses enquestades, el tipus de turista que visita i gaudeix de la comarca de l’Anoia és majoritàriament català, i en menor mesura estatal, procedent de Països Baixos i de França, amb menor presència d’altres nacionalitats.

Pel que fa als esdeveniments, existeix força incertesa, ja que gairebé la meitat estan a l’expectativa de veure què fan segons com evolucioni la pandèmia, les restriccions i les mesures de seguretat.

La seguretat, un element clau

A l’inici de la desescalada les empreses patien per una mancança i una dificultat per aconseguir materials i elements de protecció, però amb el progressiu abastiment d’aquest material, aquesta limitació s’ha corregit molt i ja no és tan accentuat com a l’inici del confinament.

La seguretat segueix essent un dels elements més important per les empreses i per això consideren imprescindible que hi hagi mesures i protocols per tipologies d’establiments turístics.

Diversificació del sector

Moltes empreses han encarat aquesta situació buscant alternatives i és per això que la meitat de les empreses enquestades han pensat en diversificar la seva activitat i complementar-la, incorporant menjar per emportar o serveis a domicili, activitats, agricultura, col•laborar amb altres empreses del sector per complementar-se, apostant per la proximitat i el petit format, entre altres propostes.

Els principals dubtes que tenen les empreses rauen en la incertesa de si podran reprendre l’activitat o no, si hi haurà turistes aquesta temporada per poder obrir, les ajudes existents i com i quan sol•licitar-les, i sobre quins elements de protecció i quins protocols poden seguir per poder garantir bon servei i seguretat als visitants.

Malgrat aquesta incertesa, des d’UEA Turisme es va veient que les empreses estan aprenent que cal fer de la necessitat i la situació una oportunitat, no només diversificant-se sinó aprofitant que no som una zona de turisme de masses i per tant el turisme de proximitat, el turisme slow, més sostenible, de km0, d’activitats i d’allotjaments i experiències properes, es presenten com una oportunitat.

Demanda col•lectiva d’ajuts directes i claredat en mesures i protocols

Així, bona part de les necessitats traslladades per les empreses i les peticions que fan a l’administració i als governs són: ajudes directes per a les empreses i també de dinamització per millorar els establiments; adaptar-los a les necessitats per a sostenibilitat i millora tecnològica; ajuts per a publicitat institucional i per a promoció dels negocis; normatives clares i concretes, facilitar una informació clara i pràctica; informació real sobre els riscos de cada situació o activitat; punt de suport i recolzament des del punt de vista normatiu: reforç positiu dels establiments i de la comarca per recuperar l’atractiu i netejar la imatge de la comarca i el sector; suport en la flexibilització de la reincorporació de la plantilla, el cost de la seguretat social i dels impostos; que es facilitin crèdits per a cobrir la despesa que es veu augmentada amb la implantació de totes les mesures sanitàries, entre altres.

Totes aquestes demandes s’han recollit i reclamant a través del Manifest Turisme Anoia, elaborat per la sectorial UEA Turisme amb l’ajuda de les empreses. El manifest s’ha fet arribar a l’administració i ha tingut una bona acollida pels diferents organismes públics i privats de la comarca.

Altres notícies

TICAnoia renova el seu acord de vinculació amb la UEA

TICAnoia renova el seu acord de vinculació amb la UEA

TICAnoia renova l’acord de col·laboració i vinculació amb la UEA amb l’objectiu de continuar formant part de l’associació empresarial multisectorial d'àmbit comarcal que actua com a punt de trobada natural de l'empresariat de l'Anoia i promoure, mitjançant accions...

Subscriu-te a la UEA Magazine, publicació electrònica periòdica amb informació sobre l’actualitat empresarial de la comarca.