El turisme i la restauració són una de les activitats econòmiques principals en l’entorn de la comarca de l’Anoia. Establiments, allotjaments, restauració i esdeveniments són peces claus del territori i amb la pandèmia de la COVID-19 s’hi han vist afectades.
Des de la sectorial UEA Turisme, la Unió Empresarial de l’Anoia ha impulsat una enquesta per conèixer quina és la seva situació, l’afectació i les necessitats per tal de determinar quines millores i accions els poden ajudar a reprendre l’activitat amb garanties. La informació recollida permet identificar mesures específiques pel sector, que en part, s’han convertit en el “Manifest Turisme Anoia”, per reclamar ajudes i estratègies a l’administració, ja siguin per treballar en l’actualitat i en la progressiva represa de l’activitat; però també, per accions i mesures que puguin necessitar.
Mesures aplicades davant la COVID-19
Gairebé la meitat de les empreses enquestades (el 49%) afirma haver presentat un ERTO, mentre que el 47,1% ha hagut de cessar l’activitat, però sense tancar definitivament l’empresa. Això no obstant, les empreses manifesten haver realitzat altres mesures davant la COVID-19 com sol•lictar l’ajuda a microempreses (el 15,7%), organitzant-se mitjançant el teletreball (13,7%), realitzant una reducció del pressupost en promoció i contractació de publicitat (13,7%) o ajustant preus (10%).
Cancel•lacions durant el confinament
Tanmateix, també han fet modificacions en la política de cancel•lacions o en els termes i condicions de les reserves (29,4%). I és que fent referència a les cancel•lacions, la pràctica totalitat de les empreses ho ha experimentat, sobretot pels mesos de maig i juny. Pel que fa a altres reserves fetes abans de la pandèmia, més del 75% de les reserves del juliol realitzades amb anterioritat també han sofert cancel•lacions. L’agost registra el 50% i als mesos de tardor, s’ha arribat entorn el 25% de cancel•lacions.
Tot i que una part important de les empreses enquestades no reben ni comandes ni sol•licituds, gairebé la meitat de les empreses continuen rebent alguna reserva; i majoritàriament, han estat pels mesos d’estiu de juliol i agost, el 65% i 57,7%, respectivament.
Segons les empreses enquestades, el tipus de turista que visita i gaudeix de la comarca de l’Anoia és majoritàriament català, i en menor mesura estatal, procedent de Països Baixos i de França, amb menor presència d’altres nacionalitats.
Pel que fa als esdeveniments, existeix força incertesa, ja que gairebé la meitat estan a l’expectativa de veure què fan segons com evolucioni la pandèmia, les restriccions i les mesures de seguretat.
La seguretat, un element clau
A l’inici de la desescalada les empreses patien per una mancança i una dificultat per aconseguir materials i elements de protecció, però amb el progressiu abastiment d’aquest material, aquesta limitació s’ha corregit molt i ja no és tan accentuat com a l’inici del confinament.
La seguretat segueix essent un dels elements més important per les empreses i per això consideren imprescindible que hi hagi mesures i protocols per tipologies d’establiments turístics.
Diversificació del sector
Moltes empreses han encarat aquesta situació buscant alternatives i és per això que la meitat de les empreses enquestades han pensat en diversificar la seva activitat i complementar-la, incorporant menjar per emportar o serveis a domicili, activitats, agricultura, col•laborar amb altres empreses del sector per complementar-se, apostant per la proximitat i el petit format, entre altres propostes.
Els principals dubtes que tenen les empreses rauen en la incertesa de si podran reprendre l’activitat o no, si hi haurà turistes aquesta temporada per poder obrir, les ajudes existents i com i quan sol•licitar-les, i sobre quins elements de protecció i quins protocols poden seguir per poder garantir bon servei i seguretat als visitants.
Malgrat aquesta incertesa, des d’UEA Turisme es va veient que les empreses estan aprenent que cal fer de la necessitat i la situació una oportunitat, no només diversificant-se sinó aprofitant que no som una zona de turisme de masses i per tant el turisme de proximitat, el turisme slow, més sostenible, de km0, d’activitats i d’allotjaments i experiències properes, es presenten com una oportunitat.
Demanda col•lectiva d’ajuts directes i claredat en mesures i protocols
Així, bona part de les necessitats traslladades per les empreses i les peticions que fan a l’administració i als governs són: ajudes directes per a les empreses i també de dinamització per millorar els establiments; adaptar-los a les necessitats per a sostenibilitat i millora tecnològica; ajuts per a publicitat institucional i per a promoció dels negocis; normatives clares i concretes, facilitar una informació clara i pràctica; informació real sobre els riscos de cada situació o activitat; punt de suport i recolzament des del punt de vista normatiu: reforç positiu dels establiments i de la comarca per recuperar l’atractiu i netejar la imatge de la comarca i el sector; suport en la flexibilització de la reincorporació de la plantilla, el cost de la seguretat social i dels impostos; que es facilitin crèdits per a cobrir la despesa que es veu augmentada amb la implantació de totes les mesures sanitàries, entre altres.
Totes aquestes demandes s’han recollit i reclamant a través del Manifest Turisme Anoia, elaborat per la sectorial UEA Turisme amb l’ajuda de les empreses. El manifest s’ha fet arribar a l’administració i ha tingut una bona acollida pels diferents organismes públics i privats de la comarca.