L’ecodisseny és aplicable en tots els sectors industrials, productes i serveis

09.07.2018

“Coneixent dos casos d’èxit anoiencs de disseny sostenible de productes” va donar el tret de sortida al 2n Esmorzar Circular organitzat per la Unió Empresarial de l’Anoia el 4 de juliol. En aquesta ocasió el protagonisme va ser per l’ecodisseny, que es basa en tenir en compte criteris ambientals en la solució de productes o serveis, i les estratègies d’ecoinnovació. La sessió, que en aquesta ocasió es va fer de petit format ja que comptava amb una part de taller reduït, va complir amb escreix les expectatives dels assistents.

En un distès format de taula debat, Cristina Llorens, gerent de Nur Organic i Jaume Pregonas, de Matex Iberica, van compartir amb els assistents la seva experiència. Tots dos projectes, per una banda productes d’higiene femenina ecològics i compostables i per l’altra unes cortines realitzades 100% sota criteris d’economia circular, van posar sobre la taula una realitat complicada però existent en models de negoci que funcionen. Llorens va comentar que després de dos anys d’investigació van aconseguir trobar els materials adients per fabricar els seus productes. A més, Llorens va afegir que acompanyen la distribució del producte d’una vessant formativa i de divulgació per cobrir la desinformació que hi ha al mercat de la realitat dels productes femenins i els seus materials.

Jaume Pregonas va explicar que han aconseguit certificar una cortina i tots els seus elements sota el criteri d’economia circular la qual es pot recuperar i reintroduir. Pregonas va compartir amb els assistents tota la realitat que envolta el tema dels productes certificats i l’aposta que actualment les empreses encara no acaben de fer per aquesta línia de productes. Si bé empreses de fora o molt conscienciades sí que hi aposten, no són la majoria. Pregonas confia que la normativa que demanarà edificis 100% circulars i certificats a partir del 2020 pugui contribuir a aquesta aposta que com ell, altres empreses estan fent.

El debat creat entre els ponents i els assistents va permetre respondre dubtes i plantejaments molt interessants al voltant de la certificació Cradle to Cradle, els reptes associats als consumidors, la necessitat d’informació de la societat, la confusió que generen el gran nombre d’ecoetiquetes existents, la no sempre senzilla recuperació de la inversió i el fet que l’aposta empresarial sol sorgir gairebé sempre d’una motivació i un interès personal portat a l’empresa.

En la segona part de la sessió el professor Xavier Gabarrell va fer una classe magistral sobre Ecodisseny i ecoinnovació, esbossant les diferents millores d’un producte o servei (funcionalitat, ús de materials menys impactants, tecnologies, impacte ambiental…) i les diferents estratègies i accions en funció de l’etapa del cicle de vida. Va explicar els punts clau de com implantar un procés d’ecodisseny i els agents que hi intervenen. Molt interessant el plantejament de les barreres i oportunitats que es generen en el sí d’un projecte segons els dissenyadors i tècnics, des del punt de vista dels consumidors i també des de l’empresa.

La ponència de Gabarrell va finalitzar posant a l’abast de tots els assistents l’edTool, una eina gratuïta d’ecodisseny, elaborada pel grup de recerca Sostenipra, i que permet acompanyar durant tot el procés d’ecodisseny d’un producte amb plantejaments i indicacions estratègiques per no deixar escapar cap punt ni observació al llarg del procés.

Posar en pràctica els conceptes i coneixements plantejats va ser la tercera part de la sessió organitzada amb la col·laboració de Disseny Igualada. El taller pràctic va comptar amb la col·laboració de dos experts més en ecodisseny, en aquesta ocasió el sr. Xavier Vives, president de Disseny Igualada i Jordi Enrich, professor de la Gaspar Camps i fundador d’Iglú de Vent.

Els assistents, per grups i sota la tutorització dels tres experts, van desenvolupar de manera inicial tres productes i serveis seguint una metodologia de treball a través de l’ecodisseny. El més interessant de la sessió pràctica va ser que els participants van sortir del seu context personal i empresarial per trobar una estratègia en comú per treballar, des de les diferents disciplines i experiències.

Aquesta jornada, organitzada per la UEA, va comptar amb el suport de l’Institut de Tecnologies ambientals de la UAB (ICTA), el grup de recerca Sostenipra, Disseny Igualada i Iglú de Vent.

 

Altres notícies

Subscriu-te a la UEA Magazine, publicació electrònica periòdica amb informació sobre l’actualitat empresarial de la comarca.