Lideratge transformador

23.01.2025

Lideratge: un concepte molt parlat, però poc aprofundit

El lideratge és tema recurrent al món empresarial, als passadissos de la màquina de cafè i fins i tot a les converses informals. Es formen subgrups, es critiquen decisions i es qüestiona la popularitat del cap de torn, del departament o de l’empresari estrella. També és un tema que omple xarxes socials amb definicions, expectatives i receptes: què ha de fer un líder? Inspirar? Acompanyar? Motivar?

Un líder, abans de res, és una persona. I una persona no és una màquina amb instruccions precises. Això ja ens dona una idea de la complexitat d’aquest paper: gestionar equips diversos, compartir entorns diaris i conviure amb diferents creences, opinions i formes de pensar. Aquesta barreja de perspectives requereix habilitats que van més enllà de la tècnica: consciència, autocontrol i adaptabilitat.

La clau del lideratge transformador: consciència i autoconeixement

La consciència és essencial. Parlar de teories està bé (això seria el QUÈ), però el repte real és aplicar-les (el COM). I quan es tracta de persones, el COM exigeix observació, dissociació de l’ego i coherència entre el que es pensa, es diu i es fa. Liderar implica estar centrat i equilibrat, i alhora percebre què passa al voltant.
L’autoconeixement esdevé el fonament del lideratge transformador. Només quan un líder es coneix pot entendre les persones que l’envolten, encara que aquest coneixement sigui un repte constant. Saber calibrar emocions i motivacions alienes requereix valentia, dedicació, escolta i empatia. Liderar no és gestionar persones —les persones no es gestionen, es mobilitzen.

Mobilitzar equips: del vincle a l’acció

Un cop el líder s’ha treballat a si mateix, cal passar a un altre pilar essencial: la vinculació. Sabem realment establir connexions sòlides? Apreciar, afiliar, fer que l’equip se senti partícip i autònom? Un líder que domina aquest art, i que es comunica amb claredat i empatia, pot aconseguir que l’equip funcioni gairebé de manera autònoma. Això també allibera temps perquè el líder es dediqui al que realment importa: la seva pròpia tasca estratègica.

Eines i accions concretes: del què al com

Perquè el lideratge no es quedi en teoria cal treballar-lo amb accions reals. Això inclou fomentar relacions sòlides, establir un full de ruta clar i construir una visió compartida que doni direcció i propòsit. Un equip sense direcció es perd; un equip amb un objectiu compartit, prospera.

No es tracta de formacions estàndard o de manuals sense implementació. El veritable lideratge es construeix sobre el terreny, posant sempre les persones al centre.

Liderar és liderar-se. Transformar és transformar-se

Inspirar és connectar amb la teva pròpia força motora i transmetre-la a través d’un vincle sòlid amb l’equip. Així es crea un lideratge que transforma i inspira de veritat.

Article de Roger Bascones, coach executiu i director d’Ómun, publicat a la secció “Economia i Empresa” de la UEA a La Veu de l’Anoia el 25/12/2024

Lideratge transformador

 

Altres notícies

Dieta i fisioteràpia a la família empresària

Dieta i fisioteràpia a la família empresària

En algunes ocasions em trobo amb membres de famílies empresàries que esperen solucions màgiques de la meva intervenció. Confien que sense esforç per la seva part trobaran i faran el camí. Són com aquelles persones que creuen que amb què el dietista els hi doni una...

El mal costum d’un mal servei

El mal costum d’un mal servei

Que ningú no es queixi no vol dir que no estiguis perdent oportunitats (i diners). Escric aquest article en un avió de Vueling, de camí a Londres, per la conferència anual del Family Firm Institute, una organització que aplega consultors i assessors d’empreses...

Sobretot actitud!

Sobretot actitud!

Article de Laura Ravés, directora de Cultura i Organització a MPM Software Si tingués que muntar un projecte, anar-me’n d’aventura o treballar en equip, demanaria que els meus companys de fatigues tinguessin uns requisits. Uns requisits que resulten imprescindibles...

Subscriu-te a la UEA Magazine, publicació electrònica periòdica amb informació sobre l’actualitat empresarial de la comarca.